Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Před nedávnem vyšla výpravná monografická publikace Máji Havlové, která se zabývá dílem Ferdinanda Runka (1764 – 1834). Národní památkový ústav je jedním z největších vlastníků děl tohoto autora, který působil v jižních Čechách ve službách knížecí rodiny Schwarzenbergů. Byl učitelem kreslení Pauliny Schwarzenbergové a vytvářel četné veduty – pohledy na pamětihodnosti a sídla této familie. Mimo jiné probíhá v Jízdárně Pražského hradu výpravná výstava, která kromě toho, že upozorňuje na poklady českých a moravských zámků, na jedné ze stěn předvádí monumentální kvašové kompozice Runka, kde nechybí pohledy na zámky v Hluboké nad Vltavou či v Českém Krumlově.
Ferdinand Runk se narodil ve Freiburgu u Breisgau. V roce 1785 přišel do Vídně na Akademii, kde se záhy začal věnovat malbě v kvašové technice. Josef ze Schwarzenbergu se rozhodl najmout Runka do svých služeb, aby dokumentoval v krajinných pohledech rozsáhlé panství. Mezi jeho povinnosti nepatřilo jen malovat, ale také vyučovat kreslení knížecí děti a doprovázet rodinu na cesty, které podnikala po Evropě. Dodnes se v Čechách na zámcích zachovalo zhruba 130 kvaší. Runkův romantický až idylický rukopis zahrnuje takový vějíř námětů, že bychom v detailech figur mohli hovořit přímo o idylickém venkovském žánru.
Námět strmého úbočí moravské punkevní soustavy jeskyň Macochy se závratnou hloubkou zelené vegetace obsahuje rovněž půvabnou figurální stafáž, která v gestikulaci přímo naviguje pocit přítomnosti v náruči zeleného lůna přírody. Náš Runk zajímavě doplňuje jeho právě pro odbornou veřejnost odhalované dílo a provenienčně pochází z Rakouska, kde jsme ho objevili a odkud jsme jej trvale přivezli do Čech.