Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Obrazů Josefa Váchala není mnoho. Poslední velké výstavy ukázaly, že byl výjimečný grafik a tvůrce originálních autorských knih, že si z mystických zdrojů dělal spíš legraci a že všechno, co mu přišlo do cesty, se stalo okamžitě předmětem tvůrčí invence. Na podzim minulého roku jsme získali rovnou dvě malířská díla Josefa Váchala, přičemž Přímořská krajina skvěle evokuje Váchalovy grafické principy a využívá i bytostně nezaměnitelný rukopis podobný jeho dřevořezům. Místy malba vykazuje až impresivní charakter. Zajímavé je, že dílo bylo v minulosti na prodej a tehdy jej získala prestižní soukromá sbírka Karlštejnská a.s., která se specializuje na klasické umění. Obraz publikovali v katalogu, kde jej Michael Zachař svým souzněním zařazuje ke krajinám staršího Jaroslava Panušky, který se stal svého druhu Váchalovým názorovým blížencem v pojetí fantaskních a dekadentních témat na přelomu století. Byl to obraz, o němž jsme se nedomnívali, že skončí opětně na trhu s uměním. Znalecký posudek Jaromíra Zeminy uvádí, že se jedná o typickou skalnatou krajinu z okolí Jaderského moře, kde Váchal pobýval roku 1923 na Korčule. Barevností ji řadí ještě do období 1904-5, kdy Váchal navštěvoval krajinářskou školu Aloise Kalvody. Nám se naopak jeví, že téma souvisí s jiným Váchalovým dílem, který je ve sbírce Galerie hlavního města Prahy a jmenuje se Hrady korsárů a pochází z roku 1915. Ostatně téma Korsárů zpracoval Váchal i v barevném dřevořezu a ten pochází z roku 1913. Proto se domníváme, že Přímořskou krajinu můžeme zařadit do vrcholného Váchalova období ještě před první světovou válkou. Neviditelní korsáři připlouvají na pirátské lodi zpoza skály, skrytí v nenápadném barevném šálení využívaje skvělého terénního maskování.