Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Toskánský (pravděpodobně sienský) sochař konce 14. století – Polopostava ženy (světice ?), polychromované dřevo, výška 72 cm, vzadu opracováno, uvnitř částečně vyhloubeno
Konvolut italského středověkého a renesančního sochařství v českých státních a soukromých sbírkách je poměrně komorní. Dřevěná polopostava světice (?) z pražské soukromé sbírky patří k vrcholným dílům tohoto souboru a i v evropském kontextu má tato socha vysokou galerijní hodnotu. Jedná se o toskánskou práci, s největší pravděpodobností o dílo některého ze sienských sochařských ateliérů. V Sieně měla totiž práce s dřevem jako sochařským materiálem dlouhou a rozvinutou tradici a také výtvarné vazby sochy z pražské sbírky k dílům vyšlým ze sienského uměleckého prostředí tomu napovídají.
Vrcholnou etapu sienského sochařství ve dřevě představují polychromované práce 14. a 15. století. Jemnou řezbou i obličejovou typikou jsou však díla tohoto období natolik těsně stylově vázaná propracovanou sienskou řezbářskou tradicí, že je často obtížné detailněji určit dataci té které sienské sochy. Autor sochy z pražské sbírky reaguje na starší linii sienského sochařství, kterou představuje například dřevěná figura P. Marie ze Zvěstování od Agostina di Giovanni (kolem 1285 – kolem 1347) (práce je z roku 1321, Pisa, Museo Nazionale di San Matteo), ale i na tvorbu mladšího sienského sochaře, jímž je Mariano d´ Agnolo Romanelli (činný 1376 – 1391). Dílo autora popisované sochy je sice výrazově jednodušší ve srovnání s tvorbou obou jmenovaných mistrů, ale nezapře jejich inspirativní vliv a obohacuje a rozšiřuje tak pohled na fenomén sienského sochařství.
Z odborného vyjádření PhDr. Jana Chlíbce, PhD., experta na italskou renesanční plastiku