Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
FRANÇOIS BOUCHER (1703–1770)
Venuše s amorkem
1739
tužka, akvarel, papír
216 × 165 mm
Smyslnost, rafinovaná krása a vznešenost. Tyto základní premisy charakterizují dílo francouzského rokokového malíře Françoise Bouchera (1703–1770), který pracoval pro madam Pompadour a jehož nesmlouvavý kritik a filosof Denis Diderot osočoval z faktu, že zobrazuje ženy jako frivolní kurtizány.
Nedávno zůstala na českém trhu s uměním nepovšimnuta virtuozní miniatura vytvořená v jemném kresebném přednesu s lehce nasazeným akvarelem představující Venuši s amorem. Je označena nepůvodní signaturou, nicméně dvě připojená sběratelská razítka nechávají tušit, že se jedná o důležitou provenienci. Podařilo se nám identifikovat, že jde o velevýznamné sbírky. Pierre Defer-Dumesnil (1798–1870) byl poradcem francouzského krále Philippa a jeho kolekce čítala tisíce prvotřídních kreseb, jež byly rozprodány ve Francii. Odtud naše kresba putovala do sbírky Alfreda Beurdeleye (1847–1909). I tuto kolekci postihl osud rozprášení celoživotního úsilí jejího tvůrce, aby se posléze ocitla v Čechách.
Kultivovaný přednes kompozice nás nenechává na pochybách, že její tvůrce byl obeznámen s díly renesančních a manýristických malířů, o čemž svědčí idealizovaná sošnost erotického zaklonění trupu bohyně lásky Venuše, k níž se přimyká amorek s lukem.
Naše bádání je teprve na začátku a kresbu se chystáme podrobit detailní stylové analýze. Již nyní je však zřejmé, že mistrovské arcidílo významně obohacuje naši kolekci evropského umění. Dne 7. června 2014 slavnostně předvedeme unikát veřejnosti v naší expozici v Clam-Gallasově paláci. Jejího odborného uvedení se ujme Lucie Daňková samostatnou přednáškou.