Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Na českém aukčním trhu bývají mezi množstvím velkých jmen také malá jména, nebo zdánlivě přehlédnutelná. O to víc potěší, když je získáte doslova za hubičku. Antonín Gareis starší (1793 – 1863) čeká stále na své objevení, protože je jedním z nejoriginálnějších reprezentantů evropského biedermeieru. Dal by se přirovnat k mnichovskému Carlu Spitzwegovi (1808 – 1885) možná i právě pro urputně roztomilý humor, který byl schopen vložit do svých obrázků. Žádný z českých malířů první poloviny 19. století nebyl tak originální a vtipný ve svých námětech. Známé jsou jeho litografické karikatury, které jsou významně zastoupeny v naší sbírce. Nemluvě o tom, že prošel nejprve školením v Drážďanech a Berlíně, kde se vyskytoval smysl pro žánrovou malbu mnohem dříve než u nás. Jako třicetiletý se zapsal na pražskou akademii k Josefu Berglerovi, v jehož škole pobyl však pouze jeden rok. Vytvářel drobné podobizny, miniatury a satirická díla. Jeho olejů je jak šafránu a v naší sbírce vlastníme dva plus řadu kreseb a grafických listů. Podstatněji se jeho tvorba předvedla v roce 2008 v Jízdárně Pražského hradu na výstavě Biedermeier – Umění a kultura v českých zemích 1814 – 1848. Za první republiky už Rudolf Ryšavý upozorňoval na časté záměny jeho díla s pracemi syna Antonína Gareise mladšího. Svou kvalitou malířství býval dokonce srovnáván s Quido Mánesem.
Tématem se stal komický okamžik, kdy si postarší muž pečlivě vkládá do klopy smaragdově sametového kabátce zlatou jehlici a v ruce drží zrcátko prohlížeje si přísně, leč nepochybně zálibně své elegantní gesto. Momentka karikující měšťácké sebevzhlížení byla jistě oblíbeným repertoárem vtipného komentáře každodenní zkušenosti, jak ji pro českou tradici založil už Josef Bergler ve svých četných leptech. Současný český trh s uměním vyžaduje známá jména, signované obrazy a přesto na mapě umění zůstává ještě dost důležitých spojovacích článků, bez nichž by nic velkého nemohlo existovat. Sběratel umění má stále šanci být mezi slepými jednookým králem a to není k zahození. Rudolf Ryšavý ve své, pro mne stále úžasné knize, kterou jsem objevil už v dětství – Jak jsem se stal obchodníkem s obrazy, píše: "Obchodník nebo umělecký historik musí nejprve umět odhadnout hodnotu. Jméno, třeba největší, neznamená nic, je-li dílo špatné."