Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
LADISLAV ŠALOUN (1870–1946)
Harpyje
1934
bronz, žulový podstavec
v. 39,5 cm
Ladislav Šaloun je jedním ze zakladatelů moderní secesní plastiky v Čechách. Jeho zásadní význam je spojený s pomníkem Mistra Jana Husa na Staroměstském náměstí. Důsledně popírá tektoniku myslbekovské tradice. Socha pro Šalouna neznamená pouhou stylovou proměnu, ale stává se nositelem výrazu myšlení. Zejména pak v hledání symbolistně-dekadentních zdrojů, které byly na přelomu století velmi silným dobovým přínosem. Šalounovy fatální ženy nebo nietzscheovský pól erotických sublimací, jak je známe z celé plejády plastik jako Meditace nebo Zatížený (obě ve sbírce Patrika Šimona), brzy střídá archaismus myšlenkového neoklasicismu.
Ještě v roce 1934 však Šaloun vytvoří ojedinělý sochařský artefakt, kterým jakoby se vzepne k původním zdrojům dekadence. Nicméně Harpyje v sobě nese kód právě vrcholící módní vlny art deco. Symbolizuje z antiky převzatou zlovolnou bytost, jejíž hlava je z poloviny ptačí a z poloviny ženská. V tomto přízračném zjevení spatřujeme alegorickou identifikaci předznamenávající tragédie první poloviny 20. století. V dramaticky traktované expresivní formě došlo k nečekanému Šalounovu návratu k nejlepším zdrojům jeho tvorby.
Harpyje, pocházející z pozůstalosti autora, obohacuje naši Šalounovskou sbírku o další doklad jeho geniálního a dosud nikoli významně zpracovaného díla, jak by si Šaloun právem vedle Štursy, Mařatky, Kociana a Kafky zasloužil.