Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
V těchto dnech jsme získali do sbírky zajímavou akvizici. Emocionálně silný obraz v Praze narozené Malvy Schalek (1882 – 1944), která pocházela z německy hovoří židovské rodiny. Studovala v Praze, Vrchlabí a malířství v Mnichově a ve Vídni, kde také žila až do léta v roce 1938, kdy byla zatčena nacisty. Malva Schalek byla deportována do terezínského ghetta, kde vytvořila podobně jako mnozí jiní umělci drobné kresby a akvarely vycházející z tísnivého kažodenního prostředí nejistoty. Z Terezína, kde odmítla portrétovat kolaborujícího doktora byla 18. května 1944 deportována do Osvětimi, kde zemřela. Dílo této pozoruhodné malířky zaměřené na dětský žánr a portréty není příliš rozsáhlé. Vzácnost s jakou se vyskytuje dokumentuje i skutečnost, že je doloženo pouze třicet jejích prací, z nichž dvě vlastní Historische Museum ve Vídni. O její práci se vyjádřil ředitel Baltimore Museum of Art Tom L. Freudenheim slovy: "Dílo Malvy Schalek je tím nejlepším, které přežilo holocaust."
Portrét neznámé rusovlasé dívky představuje jeden z jejích nejvýznamnějších obrazů co se týká kvality. Bohužel se zřejmě nepodaří zjistit úplně přesně kdo je ona neznámá kráska, ačkoli na druhé straně obrazu existují fragmenty dobových výstavních štítků, což by mohlo být vodítko jakým směrem se ubírat v zjišťování dalších indicií. V aukci, kde jsme olejomalbu vydražili pro kontext středoevropských umělců 19. a 20. století, s nimiž operujeme v rámci naší sbírky, byl o portrét veliký zájem. Proto nás těší, že jej můžeme nakonec s hrdostí umístit právě do naší kolekce, aby byl zachráněn pro příští generace.