Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Florentský malíř Simone Pignoni (1611-1698) je jedním z nejzajímavějších básníků malířství vrcholného baroka ve Florencii. Svým dílem přímo vychází z Francesca Furiniho. Opulentní záliba v ženských aktech a jejich neustálá apropriace v nejrozmanitějších rolích z něj činí nikoli epigona, ale pokračovatele – do jisté míry chladné, nicméně výrazově čisté florentské malby, která – oproti benátské – vyniká uměřeností až klasicizujícího charakteru.
Obraz Kleopatry, který jsme nedávno získali do sbírek starého umění, zobrazuje její smrt známou z legend a mýtů popsaných antickou literaturou v čele s Plútarchem, kdy se dobrovolně vzdala života. Drží hada u obnažených prsou, který ji smrtelně uštknul. Pro oblíbený námět italského malířství 17. století zvolil Pignoni neobvyklý podélný formát, který v caravaggiovském nasvícení a vynalézavé hře s drapérií umožňuje lépe vychutnat dramatickou scénu. Egyptská královna má vedle sebe atribut své moci – zlatou korunu položenou na smaragdově zeleném baldachýnu. Kleopatra byla proslulá krásou a moudrostí a velkorysostí, kterou předváděla v opulentních hostinách, kdy neváhala odepnout drahocennou perlu a rozpustit ji v číši vína jako okázalé gesto, jímž projevovala lhostejnost k bohatství.
Pignoniho smyslné obrazy nalezneme v prvotřídních sbírkách po celém světě. Jeho umění skvěle doplňuje naši kolekci florentské malby 17. století, v níž máme již zařazena díla Jacopa Vignaliho a jeho slavného žáka Carla Dolciho.