Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Není tomu tak dávno, co jsme psali o nově získaném mramoru od Franze Metznera (viz blog 28.7. 2015 – Barwig a Metzner). Z hlediska světového trhu s uměním se díla tohoto významného česko německého sochaře vyskytují jak šafrán. Dalo by se říci, že všechny Metznerovy plastiky, které se v poslední době objevily na trhu s uměním, jsme zakoupili prozatím my. Skóre dvou mramorů a jedné bronzové sochy tak spoluutvářejí poměrně zajímavý vhled do jeho tvorby, která ovlivnila celou plejádu světových sochařských jmen (Ivan Meštrovič, Wilhelm Lehmbruck, Antoine Bourdelle, Karl Wilfert aj.)
Světsky pojatá madona s dítětem, respektive matka s dítětem, ukazuje, jak Metzner zpracoval v nadčasovém slohu podněty ze starověkého asyrského sochařství ve velmi subtilní moderní zkratce. Nakročil tak do dekorativního stylu art deco, který přichází až o dvacet let později. Precizní detaily, výběr kararského mramoru s lineárními modrými kazy, které vláčně následují geometrii Metznerových zkratek, to všechno je projevem vrcholného sochařova období okolo roku 1912, kam dílo datujeme s ohledem na doložené analogie. K naší matce s dítětem existuje monumentální kamenná socha Matky, vystavená v roce 1912 na Grosse Kunstaustellung v Drážďanech (vit reprodukce v časopisu Die Kunst, München 1912, str. 515) a rovněž Matka s dítětem, provedená v keramice (okolo 1915) v majetku Ostdeutsche Galerie Regensburg, pocházející z pozůstalosti po sochaři.
Získáním tohoto vpravdě mimořádného sochařského díla (pravděpodobně původně určeného pro privátní dekoraci) rozšiřujeme nejen sekci sochařské sbírky, ale také kolekci česko německých autorů, která je pro nás fascinující neustálým objevováním zapomenutých souvislostí.