Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
ALEXANDER CLAROT (1796–1842)
Portrét neznámé šlechtičny se synem
1836
olej, plátno
78,5 × 94 cm
Jeden z nejkrásnějších obrazů významného rakouského portrétisty Alexandra CLAROTA jsme získali před nedávnem do sbírky. Jedná se o mimořádnou akvizici, která obohatila naše fondy, kde již máme Clarota zastoupeného v miniaturách a v několika litografiích a rozšířila pohled na umělce, který je těsně spjat s českým prostředím, neboť po roce 1836 přesídlil do Prahy, kde i pravděpodobně zemřel. Ještě před tím zajížděl do Karlových Varů, kde měl mnohé příležitosti pro četné zakázky. V roce 1810 vstoupil ve Vídni na akademii, nejprve jako krajinář, aby si posléze osvojil drobnou akvarelovou portrétní malbu. V jeho díle cítíme silný vliv Isabeye, který mistrně rozehrával na svých podobiznách práci s průhlednou draperií. Toman uvádí podobizny z aristokratických kruhů, zejména pak pro knížete Metternicha, Thuny, Nostitze, Šternberky, Hildprandty atd.
Náš portrét mladé ženy s dítětem, na kterém vyniká jako šperk nádherný colier se smaragdem, reprezentuje čistý biedermeier, jenž nepochybně visel v některém z pražských paláců či českých zámků. Nevíme ovšem, kdo je ta půvabná mladá matka a kdo je její syn. Víme, že obraz namaloval jeden z nejlepších portrétistů Rakouska a že vznikl za jeho pobytu u nás. Portrétů je na světě mnoho, ale málokomu se podařilo vytvořit tak čistou mateřskou atmosféru lásky jako Clarotovi. Teď bude probíhat pátrání. Ponoříme se do šlechtických genealogií a pokusíme se zjistit, zda je to knížecí familie Schwarzenberg či Liechtenstein, kam nás vedou prozatím nejisté stopy.
A teď osobní příběh. Před jedenácti lety obraz prošel pražskou aukcí společnosti Dorotheum. Byl prodán a odvezen do Vídně, kde se jej někdo opět pokoušel nabídnout, tentokrát ve vídeňské centrále stejného aukčního domu. Když se posléze jeho stopa objevila v nabídce vídeňské prestižní galerie, ohromeně, zasažen jeho nádherou, jsem kupodivu několik let váhal (sic!). Je pravda, že ne vždy byl kurs eura vůči koruně příznivý a vždy bylo nutno dát přednost jiným akvizicím. Téměř osudově v předvečer neblahé kursové změny České národní banky jsme dali pokyn našemu bankovnímu domu k rezervaci potřebné částky. A rychle padlo rozhodnutí si pro něj zajet a doplnit jím sbírku. Nechali jsme srovnat a pokrýt plátkovým zlatem původní dřevěný rám s perlovcovým vzorem a plátno jsme díky odbornému zásahu restaurátora zakonzervovali tak, aby bylo schopné dalších výstav. Již v dubnu chceme obraz slavnostně představit na výstavě pokladů umění 19. století v Clam-Gallasově paláci v Praze. Některá díla prostě počkají i tak dlouhou dobu, protože se sama nemohou smířit s tím, že by vás nedokázala zaujmout.