Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Rozměrný obraz představující Alegorii země (136,5x180 cm) je dílem Leandra Bassana (1577-1622) působícího v otcově proslulé benátské malířské dílně. Jedná se o variantu obrazu stejného námětu přechovávaného ve Walters Art Gallery v Baltimoru, který je součástí cyklu elementů rozdělených do různých sérií mezi sbírky Liechtenstein ve Vaduzu, Muzeum Ringling v Sarasotě a Walters Art Gallery v Baltimoru, střídavě přisuzovaných Jacopovi, Francescovi a Gerolamovi při různých tematických výstavách (naposledy viz W.R.Rearick, Jacopo Bassano, katalog výstavy v Bassanu del Grapa a Forth Worth, Bologna 1992, s. 157). Náš obraz, podle znaleckého posudku profersora Ugo Ruggeriho se liší od Francescova prototypu v některých detailech a zejména eliminací alegorické postavy v horní části nebe a především se odlišuje rozdílnou barevností. Datace do osmého desetiletí šestnáctého století uváděná Dr. Arsalanem pro obraz v Baltimoru by měla být nahrazena pozdějším časovým určením, nejlépe do období 1590-1600, kdy se styl Leandra ještě víc odlišoval od stylu jeho otce Jacopa a bratra Francesca, aby dosáhl výsledků výraznějšího formálního zdůraznění detailů a vysoké naturalistické přenosti.
Toto mimořádné dílo lze právem považovat mezi nejcennější exponáty naší sbírky, zvláště pak i pro spojitost s rudolfínskými sbírkami na Pražském hradě, kde se dodnes některá Bassanova díla nalézají. Obrazy Bassanovské rodiny byly oblíbeným artiklem císaře Rudolfa II., který se jimi rád obklopoval.